Saturday 14 November 2015

Essena O´Neill How To Make $$$ on Social Media/ Jak si vydělat na sociálních sítích, český překlad

Jisté podvědomí jsem o příjmech bloggerů a youtuberů měla, nicméně určitě jsem si neuvědomovala celý rozsah a výši přijmů z celého toho doporučování produktů a služeb. Sledovala jsem některé české blogerky poměrně dlouhou dobu. Začala jsem především díky jejich zprostředkování účasti na projektech jako Work and Travel v USA či pobytu v Anglii přes Erasmus skrze videa, které mě zajímaly a bavily. Tudíž jsem mohla i sledovat, jak se česká blogová scéna posouvá na vyšší úrovně a stává se více podobnou té zahraniční. Myslím v tom smyslu, že i více společností si uvědomily možnosti propagace jejich produktů či služeb skrze sociální sítě. Posléze jsem si začala uvědomovat, že v každém příspěvku mohu sledovat nějaké to doporučení, co je opravdu super a určitě bych to měla chtít mít. Někteří díky tomu mohli skončit se svou současnou prací a naplno se věnovat svým sledovatelům, někteří v každém druhém vlogu zmínili, že teď musí jít pracovat.. sestříhávat video, upravovat fotky. Netvrdím, že by z toho neměli nic mít. Věnují celé své tvorbě spoustu času a kreativity. Lidé je chtějí sledovat, vyžadují určitou početnost příspěvků a vysokou kvalitu. Proč ale neřeknou, že jim za představení tohoto produktu, nebo této konkrétní služby bylo zaplaceno, že tato část videa je v podstatě reklamou? Myslím, že by to bylo opravdu ke všem fér.  

Díky svému zájmu o zdravé stravování jsem na YouTube narazila na Essenu O´Neill, publikující videa převážně o jejím veganském životním stylu. Jednoho dne jsem však zjistila, že svůj Youtube kanál zrušila, dokonce i účet na Instagramu a Tumbleru (prostě všech sociálních mediích, které doposud měla) a založila si své webové stránky, na kterých všechny své pohnutky k tomuto činu vysvětlila a uvedla, jakým směrem se nyní chce kreativně rozvíjet, a jakým způsobem chce šířit "to" důležité. Nemohu tu vypisovat její důvody, proč nadále nechtěla mít nic s Youtube ani Instagramem společného, byli by jsme tu dlouho. Pokud rozumíte anglicky, můžete si pustit její videa na těchto webových stránkách -> http://www.letsbegamechangers.com/. Co jsem vám ale chtěla přeložit, je právě jí uveřejněný článek o výdělečnosti blogování a prezentování se na youtube.

Domnívám se totiž, že většina českých blogerů a vlogerů, má mnoho mladších fanoušků, kteří třeba ani anglicky neumí, a nebo jim toto vůbec nepřišlo na mysl, a podle mě by měli vědět o tom, jak snadno se mohou stát obětmi reklamy.

Na druhou stranu však všeho moc škodí a určitě tu nikoho nenabádám, aby neustále obviňoval někoho, že to dělá pro peníze. Netvrdím, že je špatné, dostat za natočená videa zaplaceno, jen bych ráda věděla, kdy se dívám na reklamu.



Zde je překlad celého článku. Originální verzy naleznete zde. Za případné chyby se neomlouvám, bylo to dlouhý.



Lidé jsou tímto většinou šokování. Já byla také, z počátku. Nakonec jsem si uvědomila, že jsem si vydělávala na živobytí klamáním lidí. Tak to v podstatě chodí.

Když jsem poprvé začala blogovat, neměla jsem tušení, že by si opravdu někdo díky tomu vydělával, natož že já bych se někdy dostala do bodu takového úspěchu. Věděla jsem, že značky vám dávají zadarmo věci, jídlo zdarma, bezplatné cestování a cokoli jiného na oplátku za reklamu, ale nikdy jsem o tom nepřemýšlela jako o kariéře. Neměla jsem tušení, že lidé mého věku, kteří byli na vrcholu, vydělávali miliony a miliony z dohod se značkami.


Můj malý příběh
Bylo mi šestnáct, když mě sledovalo 50,000+ lidí na instagramu. Společnost prodávající plavky mi nabídla zaslání plavek ke sdílení. Vzpomínám si, jak jsem si myslela “Oh hey to je tak super”, šťastně přijímající nabídku, protože byly v té době docela moderní a poněkud drahé, ve skutečnosti si nemyslím, že bych si je mohla koupit sama. Takže jsem nahrála plavky té společnosti a obdržela silnou odezvu. Byla jsem u vytržení! Proč? Fotka získala hromadu “lajků” a komentářů, myslím si, že mé tělo vypadalo dobře na této fotce, a získala jsem vice sledovatelů, protože značka plavek také sdílela mou fotku. Followers a lajky a společenské přijetí = štěstí, pamatujete?

Hehe, nicméně tato společnost mi poslala email o měsíc později, nabízející další plavky pro další zveřejnění na mém účtu. V tuto chvíli jsem zrovna četla v novinách, že nějaká dívka vyděla 200 dolarů za propagaci šatů… Měla 100,000+ sledovatelů, takže jsem si pomyslela, okay možná bych také mohla společnosti něco naúčtovat. Pamatuji si, jak jsem si říkala 200 dolarů?!? Za módní příspěvek? No do!!! A tak jsem si stanovila ceny pro společnosti, které mě kontaktovaly – očividně jsem byla dost pozadu.  Z počátku jsem si účtovala $50 za reklamní fotku na plavky (prodejní cena $150) pro přes 50,000 lidí. V tuto dobu si ostatní s podobným počtem sledovatelů říkali o $500 za fotku… Přemýšlejte o tom, jen díky 10 prodaným kusům (z 50,000 lidí) může  společnost vydělat $1,500. Více než deset lidí z těch padesáti tisíc by si koupila tento produkt jednoduše proto, že já řekla, že ho “miluju”. Tím společnost vydělá spoustu peněz, bloger či youtuber slušnou částku a zákazník (vy)… no vy si dokonce ani nemyslíte, že jste zákazníkem. To je o čem mluvím. Vy se stanete zákazníkem, aniž by jste si to dokonce uvědomili. Když influencer (bloger či youtuber) souhlasí s placeným příspěvkem, jednají s vámi jako se zákazníkem – nebo proč by jinak zaprvé společnost platila dohodnutý poplatek?

Rychlý přesun do doby, kdy mi bylo 18. Sledovalo mě 500,000+ lidí na Instagramu, 275,000+ na Youtube, 200,000+ na Tumblru a měla jsem 60,000 zobrazení denně na Snapchatu. Navržené dohody byly v průměru $800 za fotku na Instagram, $3000 za plnohodnotné video na Youtube, $500 za zmínku na Snapchatu. A vydělávala jsem díky zpeněžení mých videí na Youtube – s dvěmi videi týdně jsem získala okolo $3000 za měsíc jen za tyto reklamy.

 
Je todle v pořádku, správné, nebo spravedlivé?

Krátká odpověď: Ne, nemyslím si , že je.

Dlouhá odpověď: Jestli je to všeobecně fér a spravedlivé, proč většina těch, co lidi ovlivňuje, skrývá skutečnost, že produkují reklamy? Proč neřeknou množství peněz mající vliv na rozhodnutí podporovat určitý produkt nebo službu? Pokud je to fér a eticky v pořádku, proč neříct lidem, že se dívají na reklamu, když to ve skutečnosti je reklama?

Oni vám to neřeknou (stejně jako já to neřekla), protože pak by každý uvědoměle smýšlející jedinec nedůvěřoval jejich rozhodování, a proto by slepě nekupoval tyto produkty. Kdyby vám řekli, že si podporou produktu vydělali 1000 dolarů, bylo by to zcela v rozporu s cílem společnosti. Každá společnost chce na konci dne vydělat, proto by samozřejmě neplatila za reklamu, kdyby lidé, kteří jí uvidí, věděli, že finanční zisky měly vliv na podporu produktu.

Pokud o tom nepřemýšlíte jako o reklamě, tak potom co to je? Peníze byly nabídnuty osobě, aby o daném produktu kreativně řekla velkému množství lidí, s jediným účelem, aby společnost vydělala. Ano, oni mohou opravdu používat a mít rádi tento produkt, ale jak bude někdy někdo vědět, že jejich opravdový názor není ovlivněn nabízenými penězi? Myslím si, že každý si zaslouží vědět, kdy se dívá na reklamu. Pak si můžete vytvořit vlastní názor, zdali koupíte tento produkt, a né jenom protože váš “oblíbený” YouTuber nebo Instagrammer říká, že je to “prostě úžasné”.



Toto je ukázka, jak to opravdu chodí (užijte si tu špetku humoru):

Společnost:

Ahoj Essena milujeme tebe a tvých 500,000 lidí, ze kterých můžeme potencionálně vydělat, kolik si účtuješ za zaručení příspěvku na Instagramu, zmínění na Youtube a 10 vteřin na Snapchatu?


Essena:

Ahoj, tak dole jsou  mé ceny, předtím než se na něčem dohodneme, potřebuji nejdříve vyzkoušet daný produkt, protože chci být schopná v noci spát a neprodávat totální hovadinu. Ale jsem si docela jistá, že se mi to bude líbit, tak dejte vědět svůj rozpočet a kolik dolarů jste ochotni zaplatit. Mockrát děkuji, jsem nadšená z vydělání peněz díky vám a obdržení produktů zdarma. Namaste.

Ceny: $1000 Instagram příspěvek, $1000 30 vteřinová zmínka na YouTube, $3000 celé video, $500 Snapchat story.


Společnost:

Ahoj Essena, jen ti chceme připomenout, jak moc půvabná jsi, protože opravdu chceme, aby jsi nás milovala na základě této krátké elektronické spolupráce, takže nás podpoříš efektivně a upřímně. Poslali jsem ti produkty k otestování, yay my víme, že si je zamiluješ, a jestliže ne dole je, co jsme ochotni zaplatit, né že by to někdy ovlivnilo tvé rozhodnutí pracovat s námi :).

Nabídka: $5000 balíček, 3x zmínka na Instagramu, 3 x 30 vteřin na YouTube po dobu tří měsíců.  

Jak ti to zní? Dej nám vědět a můžeme začít spolupracovat. Také ti povíme, co přesně od tebe očekáváme, aby jsi udělala, jelikož platíme za tuto reklamu, takže si chceme býti jistí, že z tebe budeme profitovat, jak nejvíce můžeme. Lásku a mír.


Essena:

Ahoj, chci $5000 tak moc, takže souhlasím s výše uvedeným, vyzkoušet produkty a pokud to není tak hrozně, tak samozejmě to budu sidlet se všemi, kteří říkají, že mě milují a věří mi.

Přemýšlím, že řeknu co chci autenticky, a tak tím podvedu potencionální kupce?
 

Společnost:

Tady jsou hlavní body co říci, samozřejmě nechceme, aby to vypadalo jako prodej, takže to řekni vlastními slovy. Okay prosím pošli nám náhled všech fotek, titulků a videí PŘEDTÍM, než je zveřejníš, takže si budeme jistí, že se nám líbí, jak autenticky prodáváš náš produkt. Oh a prosím zveřejni příspěvek v přesný den a čas, v který ti řekneme, díky, s láskou.
 


Okay tak možná někdy to není tak obchodní a kontrolované, přijala jsem nabídky, kde mi malá eco značka napsala něco jako: “Hey máme jen 300 dolarů pro náš rozpočet na sociální media, můžeme zaplatit to jenom za příspěvek? “ Ale také jsem měla případy, kdy mi společnost dala přesné požadavky, časy zveřejění a donutila mě předělat nespočet fotek a videí.

V podstatě si nemyslím, že placená reklama je správná. Dělala jsem to jen proto, že jsem chtěla peníze, a opravdu jsem si pořádně neuvědomila, že je to v podstatě jen klamání lidí, aby si koupili věci, o kterých jim řekneš, že je máš rád. Většina toho, co jsem zmínila na YouTube a Instagramu nebylo placené, ale někdy bylo. Jak můžeš vědět, jestli je něco skutečné, nebo je něco ovlivněno hromadou peněz? To je otázka, kterou si nikdy nezodpovíte, pokud daná osoba vám neřekne, když je něco sponzorované… což by celkově jejích úsudek udělalo méně důvěryhodným.
 

Konzum: Mnoho ovlivňovatelů a společností, které si uvědomili potenciál v marketingu sociálních medií, si může vydělat mnoho peněz v podporování lidí v konzumování a konzumování. Měli by jsme stále všichni kupovat nové věci? Nové oblečení, nové produkty na obličej, nový makeup, jiná skin care routine každý měsíc? Nová značky oblečení na yogu každý týden? Nová řada superfoods? Nějaký předražený kávový tělový peeling,... ? Jsou toto věci, které by jsme my všichni měli neustále spotřebovávat, vyžadovat a tak znovu kupovat?

Nemyslím si, že neustálé objevování nových produktů a přesvědčení, že je “potřebujeme” je zdravé. Je to rušivé a opět, podporuje konzumerismus.

Hádám, že chci svět, který upřednostňuje hodnotu a účel před ziskem. Nepodporuji mainstream media proto, že 90% z nich vlastní šest opravdu velkých korporací. Právě tyto korporace mají moc nad počtem podniků v celé řadě průmyslových odvětví. Dostatečně podezřelé, že tyto odvětví sahají od výroby potravin, energie a léků a rozšiřují se do věznic, policie a vojenských zakázek, přečtěte si více zde. Nyní mám velmi podobné důvody, proč nepodporuji mainstream social media, jelikož se staly místem marketingu a sebeprezentace financovaného průmyslem a společnostmi, kterých si nevážím. Nechci si prohlížet, číst či porovnávat neustále sebe-ukazování někoho jiného, bezpočet placených reklam či jen editované nadpisy.

Našla jsem své vlastní osobní vztahy, kreativitu a individuální názory díky méně času strávenému sledováním mainstream medií, mainstream social medií a mainstream hudby. Jak jsem odstranila toto rozptýlení ze svého života, všechno hned začalo dávat větší smysl. Méně času, který jsem strávila díváním se dolů, mi opravdu umožnilo podívat se vzhůru a vidět svět mýma vlastníma očima, né skrze filtry ostatních lidí.


Ještě jednou odkaz na inspirativní stránky Esseny O´Neill --> http://www.letsbegamechangers.com.

No comments:

Post a Comment