Díky svému zájmu o zdravé stravování jsem na YouTube narazila na Essenu O´Neill, publikující videa převážně o jejím veganském životním stylu. Jednoho dne jsem však zjistila, že svůj Youtube kanál zrušila, dokonce i účet na Instagramu a Tumbleru (prostě všech sociálních mediích, které doposud měla) a založila si své webové stránky, na kterých všechny své pohnutky k tomuto činu vysvětlila a uvedla, jakým směrem se nyní chce kreativně rozvíjet, a jakým způsobem chce šířit "to" důležité. Nemohu tu vypisovat její důvody, proč nadále nechtěla mít nic s Youtube ani Instagramem společného, byli by jsme tu dlouho. Pokud rozumíte anglicky, můžete si pustit její videa na těchto webových stránkách -> http://www.letsbegamechangers.com/. Co jsem vám ale chtěla přeložit, je právě jí uveřejněný článek o výdělečnosti blogování a prezentování se na youtube.
Domnívám se totiž, že většina českých blogerů a vlogerů, má mnoho mladších fanoušků, kteří třeba ani anglicky neumí, a nebo jim toto vůbec nepřišlo na mysl, a podle mě by měli vědět o tom, jak snadno se mohou stát obětmi reklamy.
Na druhou stranu však všeho moc škodí a určitě tu nikoho nenabádám, aby neustále obviňoval někoho, že to dělá pro peníze. Netvrdím, že je špatné, dostat za natočená videa zaplaceno, jen bych ráda věděla, kdy se dívám na reklamu.
Zde je překlad celého článku. Originální verzy naleznete zde.
Lidé jsou tímto většinou šokování. Já byla také,
z počátku. Nakonec jsem si uvědomila, že jsem si vydělávala na živobytí
klamáním lidí. Tak to v podstatě chodí.
Když jsem poprvé začala blogovat, neměla jsem tušení, že by
si opravdu někdo díky tomu vydělával, natož že já bych se někdy dostala do bodu
takového úspěchu. Věděla jsem, že značky vám dávají zadarmo věci, jídlo zdarma,
bezplatné cestování a cokoli jiného na oplátku za reklamu, ale nikdy jsem o tom
nepřemýšlela jako o kariéře. Neměla jsem tušení, že lidé mého věku, kteří byli
na vrcholu, vydělávali miliony a miliony z dohod se značkami.
Můj malý příběh
Bylo mi šestnáct, když mě sledovalo 50,000+ lidí na instagramu.
Společnost prodávající plavky mi nabídla zaslání plavek ke sdílení. Vzpomínám
si, jak jsem si myslela “Oh hey to je tak super”, šťastně přijímající nabídku,
protože byly v té době docela moderní a poněkud drahé, ve skutečnosti si
nemyslím, že bych si je mohla koupit sama. Takže jsem nahrála plavky té
společnosti a obdržela silnou odezvu. Byla jsem u vytržení! Proč? Fotka získala
hromadu “lajků” a komentářů, myslím si, že mé tělo vypadalo dobře na této
fotce, a získala jsem vice sledovatelů, protože značka plavek také sdílela mou
fotku. Followers a lajky a společenské přijetí = štěstí, pamatujete?
Hehe, nicméně tato společnost mi poslala email o měsíc později,
nabízející další plavky pro další zveřejnění na mém účtu. V tuto chvíli jsem
zrovna četla v novinách, že nějaká dívka vyděla 200 dolarů za propagaci šatů… Měla 100,000+ sledovatelů, takže jsem si pomyslela, okay možná bych
také mohla společnosti něco naúčtovat. Pamatuji si, jak jsem si říkala 200
dolarů?!? Za módní příspěvek? No do!!! A tak jsem si stanovila ceny pro
společnosti, které mě kontaktovaly – očividně jsem byla dost pozadu. Z počátku jsem si účtovala $50 za reklamní
fotku na plavky (prodejní cena $150) pro přes 50,000 lidí. V tuto dobu si
ostatní s podobným počtem sledovatelů říkali o $500 za fotku… Přemýšlejte o
tom, jen díky 10 prodaným kusům (z 50,000 lidí) může společnost vydělat $1,500. Více než deset
lidí z těch padesáti tisíc by si koupila tento produkt jednoduše proto, že já
řekla, že ho “miluju”. Tím společnost vydělá spoustu peněz, bloger či youtuber
slušnou částku a zákazník (vy)… no vy si
dokonce ani nemyslíte, že jste zákazníkem. To je o čem mluvím. Vy se stanete
zákazníkem, aniž by jste si to dokonce uvědomili. Když influencer (bloger či
youtuber) souhlasí s placeným příspěvkem, jednají s vámi jako se zákazníkem –
nebo proč by jinak zaprvé společnost platila dohodnutý poplatek?
Rychlý přesun do doby, kdy mi bylo 18. Sledovalo mě 500,000+ lidí na
Instagramu, 275,000+ na Youtube, 200,000+ na Tumblru a měla jsem 60,000
zobrazení denně na Snapchatu. Navržené dohody byly v průměru $800 za fotku na
Instagram, $3000 za plnohodnotné video na Youtube, $500 za zmínku na Snapchatu.
A vydělávala jsem díky zpeněžení mých videí na Youtube – s dvěmi videi týdně jsem
získala okolo $3000 za měsíc jen za tyto reklamy.
Je todle v pořádku, správné, nebo spravedlivé?
Krátká odpověď: Ne, nemyslím si , že je.
Dlouhá odpověď: Jestli je to všeobecně fér a spravedlivé, proč většina
těch, co lidi ovlivňuje, skrývá skutečnost, že produkují reklamy? Proč neřeknou
množství peněz mající vliv na rozhodnutí podporovat určitý produkt nebo službu?
Pokud je to fér a eticky v pořádku, proč neříct lidem, že se dívají na reklamu,
když to ve skutečnosti je reklama?
Oni vám to neřeknou (stejně jako já to neřekla), protože pak by každý uvědoměle
smýšlející jedinec nedůvěřoval jejich rozhodování, a proto by slepě nekupoval
tyto produkty. Kdyby vám řekli, že si podporou produktu vydělali 1000 dolarů,
bylo by to zcela v rozporu s cílem společnosti. Každá společnost chce na konci
dne vydělat, proto by samozřejmě neplatila za reklamu, kdyby lidé, kteří jí
uvidí, věděli, že finanční zisky měly vliv na podporu produktu.
Pokud o tom nepřemýšlíte jako o reklamě, tak potom co to je? Peníze byly
nabídnuty osobě, aby o daném produktu kreativně řekla velkému množství lidí, s
jediným účelem, aby společnost vydělala. Ano, oni mohou opravdu
používat a mít rádi tento produkt, ale jak bude někdy někdo vědět, že jejich
opravdový názor není ovlivněn nabízenými penězi? Myslím si, že každý si
zaslouží vědět, kdy se dívá na reklamu. Pak si můžete vytvořit vlastní názor,
zdali koupíte tento produkt, a né jenom protože váš “oblíbený” YouTuber nebo
Instagrammer říká, že je to “prostě úžasné”.
Toto je ukázka, jak to opravdu chodí (užijte si tu špetku humoru):
Společnost:
Ahoj Essena milujeme tebe a tvých 500,000 lidí, ze kterých můžeme potencionálně vydělat, kolik si účtuješ za zaručení příspěvku na Instagramu, zmínění na Youtube a 10 vteřin na Snapchatu?
Ahoj Essena milujeme tebe a tvých 500,000 lidí, ze kterých můžeme potencionálně vydělat, kolik si účtuješ za zaručení příspěvku na Instagramu, zmínění na Youtube a 10 vteřin na Snapchatu?
Essena:
Ahoj, tak dole jsou mé ceny,
předtím než se na něčem dohodneme, potřebuji nejdříve vyzkoušet daný produkt,
protože chci být schopná v noci spát a neprodávat totální hovadinu. Ale jsem si
docela jistá, že se mi to bude líbit, tak dejte vědět svůj rozpočet a kolik
dolarů jste ochotni zaplatit. Mockrát děkuji, jsem nadšená z vydělání peněz
díky vám a obdržení produktů zdarma. Namaste.
Ceny: $1000 Instagram příspěvek, $1000 30 vteřinová zmínka na YouTube, $3000 celé video, $500 Snapchat story.
Ceny: $1000 Instagram příspěvek, $1000 30 vteřinová zmínka na YouTube, $3000 celé video, $500 Snapchat story.
Společnost:
Ahoj Essena, jen ti chceme připomenout, jak moc půvabná jsi, protože opravdu chceme, aby jsi nás milovala na základě této krátké elektronické spolupráce, takže nás podpoříš efektivně a upřímně. Poslali jsem ti produkty k otestování, yay my víme, že si je zamiluješ, a jestliže ne dole je, co jsme ochotni zaplatit, né že by to někdy ovlivnilo tvé rozhodnutí pracovat s námi :).
Nabídka: $5000 balíček, 3x zmínka na Instagramu, 3 x 30 vteřin na YouTube po dobu tří měsíců.
Ahoj Essena, jen ti chceme připomenout, jak moc půvabná jsi, protože opravdu chceme, aby jsi nás milovala na základě této krátké elektronické spolupráce, takže nás podpoříš efektivně a upřímně. Poslali jsem ti produkty k otestování, yay my víme, že si je zamiluješ, a jestliže ne dole je, co jsme ochotni zaplatit, né že by to někdy ovlivnilo tvé rozhodnutí pracovat s námi :).
Nabídka: $5000 balíček, 3x zmínka na Instagramu, 3 x 30 vteřin na YouTube po dobu tří měsíců.
Jak ti to zní? Dej nám vědět a můžeme začít spolupracovat. Také ti povíme,
co přesně od tebe očekáváme, aby jsi udělala, jelikož platíme za tuto reklamu,
takže si chceme býti jistí, že z tebe budeme profitovat, jak nejvíce můžeme.
Lásku a mír.
Essena:
Ahoj, chci $5000 tak moc, takže souhlasím s výše uvedeným, vyzkoušet
produkty a pokud to není tak hrozně, tak samozejmě to budu sidlet se všemi,
kteří říkají, že mě milují a věří mi.
Přemýšlím, že řeknu co chci autenticky, a tak tím podvedu potencionální kupce?
Společnost:
Tady jsou hlavní body co říci, samozřejmě nechceme, aby to vypadalo jako
prodej, takže to řekni vlastními slovy. Okay prosím pošli nám náhled všech
fotek, titulků a videí PŘEDTÍM, než je zveřejníš, takže si budeme jistí, že se nám
líbí, jak autenticky prodáváš náš produkt. Oh a prosím zveřejni příspěvek v
přesný den a čas, v který ti řekneme, díky, s láskou.
Okay tak možná někdy to není tak obchodní a kontrolované, přijala jsem
nabídky, kde mi malá eco značka napsala něco jako: “Hey máme jen 300 dolarů pro
náš rozpočet na sociální media, můžeme zaplatit to jenom za příspěvek? “ Ale také
jsem měla případy, kdy mi společnost dala přesné požadavky, časy zveřejění a
donutila mě předělat nespočet fotek a videí.
V podstatě si nemyslím, že placená reklama je správná. Dělala jsem to
jen proto, že jsem chtěla peníze, a opravdu jsem si pořádně neuvědomila, že je
to v podstatě jen klamání lidí, aby si koupili věci, o kterých jim řekneš, že
je máš rád. Většina toho, co jsem zmínila na YouTube a Instagramu nebylo
placené, ale někdy bylo. Jak můžeš vědět, jestli je něco skutečné, nebo je něco
ovlivněno hromadou peněz? To je otázka, kterou si nikdy nezodpovíte, pokud daná
osoba vám neřekne, když je něco sponzorované… což by celkově jejích úsudek
udělalo méně důvěryhodným.
Konzum: Mnoho ovlivňovatelů a společností, které si uvědomili potenciál
v marketingu sociálních medií, si může vydělat mnoho peněz v podporování lidí v
konzumování a konzumování. Měli by jsme stále všichni kupovat nové věci? Nové
oblečení, nové produkty na obličej, nový makeup, jiná skin care routine každý
měsíc? Nová značky oblečení na yogu každý týden? Nová řada
superfoods? Nějaký předražený kávový tělový peeling,... ? Jsou toto věci, které by jsme my všichni měli neustále
spotřebovávat, vyžadovat a tak znovu kupovat?
Nemyslím si, že neustálé
objevování nových produktů a přesvědčení, že je “potřebujeme” je zdravé. Je to
rušivé a opět, podporuje konzumerismus.
Hádám, že chci svět, který upřednostňuje hodnotu a účel před ziskem. Nepodporuji mainstream media proto, že 90% z nich vlastní šest opravdu velkých korporací. Právě tyto korporace mají moc nad počtem podniků v celé řadě průmyslových odvětví. Dostatečně podezřelé, že tyto odvětví sahají od výroby potravin, energie a léků a rozšiřují se do věznic, policie a vojenských zakázek, přečtěte si více zde. Nyní mám velmi podobné důvody, proč nepodporuji mainstream social media, jelikož se staly místem marketingu a sebeprezentace financovaného průmyslem a společnostmi, kterých si nevážím. Nechci si prohlížet, číst či porovnávat neustále sebe-ukazování někoho jiného, bezpočet placených reklam či jen editované nadpisy.
Hádám, že chci svět, který upřednostňuje hodnotu a účel před ziskem. Nepodporuji mainstream media proto, že 90% z nich vlastní šest opravdu velkých korporací. Právě tyto korporace mají moc nad počtem podniků v celé řadě průmyslových odvětví. Dostatečně podezřelé, že tyto odvětví sahají od výroby potravin, energie a léků a rozšiřují se do věznic, policie a vojenských zakázek, přečtěte si více zde. Nyní mám velmi podobné důvody, proč nepodporuji mainstream social media, jelikož se staly místem marketingu a sebeprezentace financovaného průmyslem a společnostmi, kterých si nevážím. Nechci si prohlížet, číst či porovnávat neustále sebe-ukazování někoho jiného, bezpočet placených reklam či jen editované nadpisy.
Našla jsem své vlastní osobní vztahy, kreativitu a individuální názory
díky méně času strávenému sledováním mainstream medií, mainstream social medií
a mainstream hudby. Jak jsem odstranila toto rozptýlení ze svého života,
všechno hned začalo dávat větší smysl. Méně času, který jsem strávila díváním
se dolů, mi opravdu umožnilo podívat se vzhůru a vidět svět mýma vlastníma
očima, né skrze filtry ostatních lidí.
No comments:
Post a Comment